A mumus házi feladatról
2017.10.13.
Erika Csupa szív magazin
Minden anya egy szuperhős. Sokkal több erő rejlik bennünk, mint azt gondolnánk magunkról.

Az egyik leghangosabb, gyerekeket is érintő mondat ma az interneten, hogy „Töröljék el a házi feladatot!” Kismillió cikk és tanulmány foglalkozik vele, miért nem jó az, ha a gyerekek az egész napos iskola, edzés, különóra, stb után még kénytelenek leülni házi feladatot is írni. Mondjuk, ha nem lenne róla tudományos bizonyíték én akkor is látnám a saját gyerekeimen, néha (?) mennyire felesleges és frusztráló tud lenni az esti leckeírás. Szóval teljes mellszélességgel támogatom a kezdeményezést. Viszont addig is, amíg nem ér el átütő sikereket, marad a szomorú valóság: a srácok hordják haza a megírandó leckét.

Mivel alapvetően optimista ember vagyok, szeretem a dolgok jó oldalát kiemelni. Legalábbis megtalálni a rosszban is a jót. Hogy egy kis biztatást nyújtsak a teljesen legombolyodott idegzetű szülőknek, megosztom azokat a dolgokat, amiket én pozitívnak találok az otthoni házi feladat elkészítése kapcsán.

  • Kitűnő lehetőség a gyerekkel való kapcsolódásra: „Igen drágám, egyetértek veled, hogy nem jó dolog este házit csinálni, én se szeretném. Sőt, én is morognék a helyedben. De sajnos ezt most nem lehet elodázni.” Legalább azt érezze a gyerek, hogy egy csapatban vagyunk.

 
  • Mivel a suliban elég kevés lehetőség van csendben, minden zavaró tényezőt kizárva, koncentráltan tanulni, otthon megtapasztalhatja a gyerek, mennyivel hatékonyabban lehet így dolgozni. Előbb utóbb vizsgákra kell majd egyedül felkészülnie, így legalább már a tarsolyában lesz ez a tudás, nem akkor kell rájönnie, hogy a jó munkához nyugodt belemélyedésre van szükség.

 
  • Ha van kisebb testvér (nálunk van), akkor ő láthatja, másodkézből tapasztalhatja meg a fentieket, a koncentrált munka fontosságát. Ha okos, más kárán tanul, ha nem, akkor is tanul, csak akkor tovább tart rájönnie.

 
  • Ha értelmes házi feladatot kap, pl. kutatómunkát, kiselőadásra való felkészülést vagy legalábbis valaminek utána kell nézni, rájön, hogy az internet sokkal tágabb, mint a youtube-chat-játék háromszög.

 
  • Ha még alsós a gyerek, ez nekünk, szülőknek jó alkalom arra, hogy belekukkantsunk, mi az, ami nehezen megy neki a tanulásban, hogyan viselkedik tanulási kudarchelyzetben (ha sokadszorra sem sikerül a számolás) és hol lehetnek esetleges hiányosságai.

 
  • Szintén kitűnő alkalom arra, hogy sok pozitív visszajelzést adjunk a gyereknek. Még ha nagyon jó fej is a tanára az iskolában és sokat dicsér, a szülőtől jövő dicséret más kategória. Fontos, hogy tőlünk is megkapja a jelzéseket, hogy jó úton halad, hogy büszkék vagyunk rá. És ami a legfontosabb: az igyekezetet díjazzuk, ne az eredményeket! Még ha girbegurba is az a három sor, amit lemásolt az olvasókönyvből, abba szívét-lelkét, minden addigi tudását beletette, ami nagy munka ám a részéről! Megérdemli az elismerést.

 

Szóval amíg el nem törlik az esti füzet fölötti görnyedés rendszerét, próbáljuk meg kihozni a helyzetből a legtöbbet. A jól elvégzett munka mellé pedig jár a gyereknek a forró kakaó – a szülőnek meg egy illatos, lélekmelegítő kávé.

Hozzászólások