​Hogyan lehet rájönni arra, hogy a kamasz gyereket mi érdekli?
2017.04.08.
Szilvi Anyapara
44 évesen hiszem azt, hogy nőként és anyaként két kamasz fiúval élni öröm és vidámság.
Van az úgy, hogy a szülők sem tudják, hogy miben jó egy gyerek. És ez teljesen normális. Egy ideig. Mondok egy saját élményt: a gyerek szeret olvasni, de 12-13 éves korától észrevetted, hogy a matekot is megszerette. Rátalált egy olyan matek tanárra, aki első körben bepótoltatta vele az előző évek elmaradt tudását, utána pedig megtanította szeretni a matekot.
 
Ilyenkor mi van? Mondjam azt, hogy humán, mert érdekli a töri és a magyar, de mit kezdjek azzal, hogy a nyári utazására egyetlen könyvet visz, aminek az a címe, hogy "Hogyan pusztítsuk el az univerzumot és a fizika további 34 érdekes alkalmazása"?
 
Viccet félretéve, szerintem a szülőnek ebben a témában egyetlenegy dolga van, ami a legnehezebb: megtalálni azokat a tevékenységeket, amelyeket a gyerek magától, kényszer nélkül, szívesen és kitartóan végez. Amit tehetünk: dobáljuk nekik a lasztikat. Dobjuk, dobjuk, felhívjuk rá a figyelmét, mi is csinálunk valami érdekes dolgot a rántás kavarás és a napi meló mellett. Hátha rájön arra, hogy neki is kell valami, amivel szeret foglalkozni. Nos, ez nagyon nehéz.
 
Azért nehéz, mert túlmisztifikáljuk az iskolát és az ott tanultakat, illetve amit meg kell tanulnia a kamasznak. Az a tanulság, hogy nem szabad fetisizálni a tudásanyagot.
 
Az iskolák szorongó gyerekeket „nevelnek”, szorongó gyerekekből szorongó felnőttek lesznek, a szorongás márpedig megakadályozza, hogy képességeink maximális fokán teljesítsünk. (Vekerdy összes megnyilatkozásának zanzásított lényege.)
 
Pláne akkor nehéz, ha a szülők valamelyike nagyon szeretné, hogy azzal foglalkozzon a gyerek amivel ő, vagy amit ő szeretett volna. Persze, ha állandóan számítógépes programokat ír, vagy énekel éjjel-nappal, esetleg ő főzi minden vasárnap a menüt, akkor nyilvánvalóan könnyebb a dolgunk. Biztos minden gyereknél van valami, amit szívesen csinál. Ha ez megvan, akkor már "csak" annyi a dolgunk, hogy ezekben erősítsük őt.
Minél több labdát kell neki feldobni ebben a témában, és amit leüt, azt következetesen végig kell "csináltatni" vele. Nem azért, hogy megtaláld a "hivatását", hanem lásd (lássa), hogy mire fogékony, miben van valami tehetsége.

 
Hozzászólások